Yoga hemma

För att föra in mer lugn och närvaro i ditt liv kan du utföra yoga en stund varje dag. Denna stund behöver dock inte vara lång, en andningsövning på 3 minuter är bättre än ingenting. Morgonstund har guld i mun och det gäller även för yogan. På morgonen är kroppen utvilad, sinnet tomt och stunden för yoga den ultimata. Kanske passar morgonyoga inte in i ditt liv – välj då en annan tid – i kontorsstolen på eftermiddagen, i sängen innan sovdags.

Det viktiga är inte var och när, utan HUR du gör din yoga. Och där är medvetenhet och närvaro de stora nyckelorden. För att kunna vara medveten och närvarande behöver du en lugn plats; en plats där du kan rulla ut din matta och känna att ”här är jag trygg, här kan jag yoga ostörd en stund”. Detta är kanske inte helt enkelt. I min familj tog det ett tag innan både make, söner och katter förstod att stängd dörr betyder ”Stör ej”. Låt det ta den tid det behöver.

På denna lugna plats skapar du så avslappnad stämning som möjligt. Levande ljus, blommor, skön musik, mjuka kuddar etc. kan hjälpa dig att förhöja stämningen i din egen oas. Stäng av ljudet på mobilen och ta på mjuka kläder. Ät inte för nära inpå yogan och välj bort alkohol och annan stimulantia i samband med din yogastund.

Som kvinna behöver du vara extra rädd om dig när du har menstruation; välj bort rotlås, eldandning och upp-och-nervända övningar och verkligen känn in hur mycket du klarar av under de dagarna. Som vanligt under en kundaliniyoga- eller medicinsk yogaklass är det din egen kropp och din egen dagsform som får styra. Var uppmärksam både under rörelse och stillhet, känn in hur du mår och är det så att det inte känns bra – fundera på varför och avbryt den övningen om det behövs. Att vila på yogamattan är bättre än att inte vara där alls.

När du lämnar din yogamatta så sträva efter att ta med dig det lugn du byggt upp in i din vardag och in i ditt liv. Påminn dig själv om att andas långsamt och djupt genom näsan så ofta du kan. Och gör det för dig själv och alla i din närhet! När du känner dig lugn i kropp och sinne kan du enklare möta människor med respekt och kärlek och som ringar på vattnet sprids ditt lugn in i andra och vidare. All we need is love…