Yoga hemma

För att kunna ta in alla yogans goda effekter ska du helst utöva yoga en stund varje dag. Denna stund behöver dock inte vara lång, 20 minuter kan räcka; det viktiga är att din yogastund läggs upp som en vanlig yogaklass – intoning, asanas, vila, meditation och uttoning. Morgonstund har guld i mun, så även inom yogan. Det är då som kroppen är utvilad, sinnena rensade och tomma och stunden för yoga den ultimata. Kanske passar morgonyoga inte in i ditt liv – välj då en annan tid – i kontorsstolen på eftermiddagen, i sängen innan sovdags.

Det viktiga är inte var och när, utan HUR du gör din yoga. Och där är medvetenhet och närvaro de stora nyckelorden. För att kunna vara medveten och närvarande behöver du en lugn plats. En plats där du kan rulla ut din matta, sätta dig på din kudde och känna att ”här är jag trygg, här kan jag yoga ostörd en stund”. Detta är kanske inte helt enkelt. I min familj tog det ett tag innan både make, söner och katter hade förstått att stängd dörr betyder ”Stör ej”. Idag har de förstått – allt flyter på – låt det ta den tid det behöver.

På denna lugna plats skapar du så avslappnad stämning som möjligt. Levande ljus, blommor, skön musik, mjuka kuddar etc. kan hjälpa dig att förhöja stämningen i din egen oas. Stäng av mobilen och ta på mjuka kläder. Ha en timer med dig så att du har koll på hur lång tid varje övning ska göras. Ät inte för nära inpå yogan och välj bort alkohol och annan stimulantia i samband med din yogastund.

Som kvinna behöver du vara extra rädd om dig när du har menstruation; välj bort rotlås, eldandning och upp-och-nervända övningar och verkligen känn in hur mycket du klarar av under de dagarna. Som vanligt under en kundaliniyoga- eller medicinsk yogaklass är det din egen kropp och din egen dagsform som får styra. Var uppmärksam både under rörelse och stillhet, känn in hur du mår och är det så att det inte känns bra – fundera på varför och avbryt den övningen om det behövs. Att vila på yogamattan är bättre än att inte vara där alls.

När du lämnar din yogamatta så sträva efter att ta med dig det lugn du byggt upp under yogan in i din vardag och in i ditt liv. Enligt Yogi Bhajan räcker det att ta 3 långa, djupa, medvetna andetag varje halvtimme för att behålla detta lugn. När du känner dig lugn i kropp och sinne kan du bemöta dig själv med kärlek och respekt och vara inkännande och öppen för allt och alla du möter. Livet blir helt enkelt både roligare och lättare att leva.